Leveransprocess
Följande anvisning beskriver rutiner för informationsleveranser.
Följande aktörer ingår i leveransprocessen:
- Beställare – Med Beställare avses beställare av information, exempelvis en Projektereingsledare som beställer systemhandlingar av projektets konsulter.
- Utförare – Med Utförare avses utförare av informationsleveransen, det vill säga den aktör som levererar information till Beställaren.
- Informationssamordnare – Administrerar och samordnar informationsleveransen.
Informationsleveranser består av nedan beskrivna huvudaktiviteter:
- Initiera Informationsleverans. [Beställare]
- Skapa leveransyta. [Informationssamordnare]
- Leverera förteckningar (Status: INFORMATION -> PRELIMINÄR). [Utförare]
- Granska förteckningar. [Beställare] -> [Informationssamordnare]
- Genomför eventuellt Provutskick. [Alla]
- Genomför Informationsleverans (Status: GRANSKNING). [Utförare]
- Genomför Gransknings- och godkännande-process. [Alla]
- Paketera och distribuera leveransen. [Beställare]
- Avsluta Informationsleverans. [Beställare]
Huvudaktiviteterna ovan beskrivs mer detaljerat nedan.
Initiera Informationsleverans [Beställare]
Vi initiering av informationsleveranser planeras följande aktiviteter och tidsätts i projektets Leveranstidplan:
- Leverans Handlingsförteckning (Status: INFORMATION -> PRELIMINÄR)
- Leverans av Provutskick (Om aktuellt)
- Leverans Handlingar (Status: GRANSKNING)
- Granskningsmöte
- Leverans Handlingar (Status: GODKÄND)
- Distribution handlingar (Om aktuellt)
- Avslut Informationsleverans
Aktivitetet avslutas genom att kommunicera planerad leverans med projektets Informationssamordnare och berörda Utförare.
Skapa leveransyta [Informationssamordnare]
Projektets Informationssamordnare skapar en mappuppsättning för den aktuella leveransen där där varje Utförare av en informationsleverans tilldelas en specifik leveransmapp. Mapparna namnges enligt projektets namngivning för Leverans-ID.
Leverera förteckningar. [Utförare]
Varje Utförare av en Informationsleverans levererar förteckningar (Status: INFORMATION) med syfte att redovisa planerad omfattning av leveransen. Informationsleveransens omfattning baseras på tillhörande Leveransspecifikation/er.
Kontrollera förteckningar. [Beställare] – [Informationssamordnare]
Beställaren av Informationsleveransen börjar med att kontrollera den planerade omfattningen av leveransen. Därefter kontrolleras innehållet av projektets Informationssamordnare. Följande delar ingår i granskningen:
- Metadata i sidhuvud,
- Filbenämning, och
- Ritningsnumrering.
Efter genomförd kontroll uppdateras förteckningarna (Status: PRELIMINÄR).
(Under denna aktivitet används begreppet kontrollera istället för granska eftersom den officiella granskningen sker senare i processen.)
Genomför Provutskick. [Alla]
Ett Provutskick fungerar som en förgranskning av kommande Informationsleverans. En sådan genomförs för att göra Utförare bekväma i angivna leveransrutiner samt för at minimera antalet fundamentala granskningskommentarer under kommande Gransknings- och godkännandeprocess. Behovet av ett Provutskick avgörs av Informationsleveransens Beställare. För genomförande, se angiven anvisning för Provutskick.
Genomför Informationsleverans. [Utförare]
Varje Utförare av Informationsleverans levererar samtliga handlingar med status GRANSKNING.
Genomför Gransknings- och godkännande-process. [Alla]
Gransknings- och godkännandeprocessen genomförs enligt angiven process. Processen resulterar levererade handlingar med status GODKÄND.
Paketera och distribuera leveransen. [Beställare]
Om Informationsleveransen ska delges parter utanför projekteringsorganisationen (exempelvis förfrågningsunderlag, bygglovsansökan, och bygghandlingar) paketerar och distribuerar Beställaren ingående Informationsmängder till berörd part.
Avsluta Informationsleverans. [Beställare]
Efter genomförd Informationsleverans uppdateras Leveranstidplanen där aktuell leverans markeras som genomförd.